donderdag 22 november 2012

Pietjes

Of ik ook pietjes kan haken? denk het wel...alleen de tijd...
Wat, ik ga er aan beginnen ook, want het is het leukste feest van het jaar.
 

 

En ze zijn zo klaar. Ook Pietjes haken?
Het is heel eenvoudig.
 
 
Hoofdje Piet
 
1 - haak 6 vaste in een cirkel (6)
2 - haak in elke vaste 2 vaste (12)
3 - haak 1 vaste in de eerste vaste en dan 2 vaste in de volgende vaste herhaal dit 5 x (18)
4 - haak 1 vaste in de eerste 2 vaste en dan 2 vaste in de volgende vaste herhaal dit 5x (24)
5 - haak 1 vaste in de eerste 3 vaste en dan 2 vaste in de volgende vaste herhaal dit 5 x (30)
6 - haak 1 vaste in de eerste 4 vaste en dan 2 vaste in de volgende vaste herhaal dit 5 x (36)
     hecht af en stop de draadjes in
 
 
Kraagje Piet
 
Deze haak je in de onderste 12 steken van het hoofdje.
 
 
Hecht de draad aan en haak 3 losse, haak 2 stokjes in de eerste steek, haak 3 stokjes in de volgende steek, haak 1 stokje, 1 half stokje en een vaste in de volgende steek. Begin daarna met een half stokje (i.p.v de 3 losse van de eerste steek) en herhaal de rest drie keer, hecht af en stop de draadjes in.
 
 
Pietenmuts
 
Deze haak je in de bovenste 12 steken van het hoofdje.
 
Hecht de draad aan en haak 2 stokjes, haak een half stokje in dezelfde steek, haak 10 halve stokjes in de volgende steken, en 2 halve stokjes in de laatste steek. Keer het werk en haak 2 losse en 1 half stokje in de eerste steek, dan halve stokjes en in de laatste steek weer 2 halve stokjes.
Keer het werk en haak 2 losse, en dan een halve vaste, en dan een half stokje en herhaal dit tot het eind. Hecht af en stop de draadjes in.
 
 
De afwerking.
 
 
Steek een veertje door de pietenmuts, en maak deze vast.
Voor de oogjes heb ik kleine witte rondjes gehaakt, 2 losse,  4 vaste in de eerste losse en afgehecht. Deze heb ik vastgezet met een zwart kraaltje in het midden. Je kan natuurlijk ook plakoogjes gebruiken. De lippen borduur je erop. Ik heb er aan de achterkant een sluitspeldje aangezet.
 
 
Nou ik hoop dat het duidelijk is, veel plezier met pietjes haken!
 
 
Verder heb ik ieder geval een haakwerkje afgerond, Skipper de pinguin.
 
 
En de plaid schiet al een beetje op, wel een heel leuk effect die wafelsteek.
 
 
Maar nog een flink stuk te gaan.

21 opmerkingen:

  1. Erg leuk hoor de gehaakte pietjes, bedankt voor het idee, de pinguin is ook al zo leuk, knap werk!
    Groetjes Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leuke pietjes zeg, wat een werk!
    Groetjes van Bregit

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Geweldig, die pietjes!
    En die pinguin! Ik ben verliefd! ♥

    Die pietjes moet ik onthouden, dat is leuk als Sint versiering voor volgend jaar. Yaay! Thanks voor het idee!

    Liefs,
    Mama Krieltje

    http://krieltje82.blogspot.nl/

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Beste Chris,

    Oooh, wat zijn die zwarte pietjes leuk!!!!
    Mijn lijstje wordt steeds langer van al die leuke dingen die ik wil doen.
    Ik ben nu met "Interlocking Crochet" (Tanis Galik) bezig, dat is dubbelzijdig haakwerk en erg leuk om uit te vinden en te doen.
    Kreatieve groetjes van Anna.
    http://annashaakwerk.blogspot.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat zien die pietjes er gezellig uit. Die pinguin vind ik ook zo schattig. We komen tijd te kort om alles te kunnen maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Die zijn superleuk! Bedankt voor het patroontje!
    k ga er vanavond direct mee aan de slag :)

    Groetjes Marieke

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Die pietjes zijn echt geweldig!!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Oh wat zijn die Pietjes leuk. Tja nou kom ik weer in de verleiding om even snel iets tussendoor te haken .....Super leuk natuurlijk

    BeantwoordenVerwijderen
  9. That's cute! The penguin looks handsome too! :)
    ~~Shikha~~

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een schattige Pietjes!
    Meestal werk ik met vilt; ik geef nu zelfs vilten Zwarte Pietjes weg....
    (zie mijn blog)
    Maar deze wil ik zeker gaan maken.
    Fijn weekeinde,
    groetjes,
    Letty

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een leuke Pietjes, dank je wel!
    Ik ga ze delen op mijn facebook,zo leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Prachtige pietjes, bedankt voor het delen van het patroontje. Wie weet red ik het nog om er deze week een paar te haken :) Ik heb de link naar je patroon gepind op pinterest.

    Groetjes,
    Rosalie van StudioZakka

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Heel tof, dank je voor de uitleg ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hele leuke pietjes....... en bedankt voor de beschrijving! groetjes Paula

    BeantwoordenVerwijderen
  15. via Berber hier gekomen, en wat zijn ze schattig!! Echt geweldig. Dank je wel voor het delen van het patroon!!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat een schattige Pietjes! Bedankt voor het patroon :)
    En ik ga je blog meteen volgen! :D
    Groetjes, Daphne

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Dankjewel voor je patroontje! Ik heb ze gemaakt en je gelinkt op mijn blog!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Super leuk!! Alleen Dat laatste snap ik niet hoor van de mutsjes. Ziet er heel anders uit bij mij. Er staat 2 losse en dan halve vaste en dan half stokje en dat herhalen. Is dat allemaal in 1 steek of in de ene halve vaste en de andere half stokje. En dan ook steeds weer 2 losse?
    Ik.hoor graag van je

    Groetjes linda

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In de eerste steek 2 stokjes en een half stokje, dan in de volgende 10 steken 1 half stokje, en in de laatste steek 2 halve stokjes. Dus alleen meer steken in de eerste en laatste steek, bij de 1e en 2e toer van het mutsje. Hippe dat het zo duidelijk is. Groetjes Chris

      Verwijderen