vrijdag 15 maart 2013

Granny Poncho


Weten jullie nog die granny poncho die ik had gespot op Pinterest?
Ik vond het hem super mooi, maar nergens een patroon. Maar inmiddels had ik wel allerlei tips en ideeën opgedaan, hoe ik hem zou kunnen haken. Nou dit is hem dan mijn Granny Poncho.



Ik moest wel even wennen aan zo veel kleurtjes toen ik hem in elkaar ging zetten, maar ik ben er nu toch best heel blij mee. En omdat het toch wel een heel gezoek was naar een beschrijving, wil ik dit graag met jullie delen. Nu ben ik geen ster in patronen uitschrijven, dus hier komt een beschrijving en wat foto's als toelichting.

Het is een prima manier om eens wat restjes wol op te ruimen. Ik heb allerlei wol gebruikt die je met een haaknaald 3 tot 4 kan haken. Ik heb een haaknaald 3,5 gebruikt.




De linkse bollen heb ik voor de afwerking gebruikt,  en de rechtse voor de granny's.
De granny's zijn 13 x 13 cm. Je komt dan op een dames poncho die tussen maat M en L in zit.
Voor de kledingmaat kun je bij een haakpatroon van een poncho kijken hoe groot de schouderlijn is,
en zo kan je uitrekenen hoe groot de granny's moeten zijn.
 
 

Leg de granny's in een patroon zoals je ze in de poncho wil hebben.
Dan kun je ze in elkaar gaan haken.

 
Haak 1 vaste in de hoek van de eerste granny.
 
 
Haak 2 losse.
 
 
Haak in vaste in de hoek van de tegenoverliggende granny.
 

Haak 4 losse.
 
 
Maak vast in de volgende open ruimte van de tegenoverliggende granny.
 Herhaal dit totdat je aan het eind van de granny bent.
 
 
Haak dan 2 losse en maak vaste in de eerste hoek van de volgende tegenoverliggende granny.
Ga dan weer verder als daarvoor.
 
 
Als je de granny's horizontaal en verticaal hebt vastgemaakt ziet het er als volgt uit.
Je kan de panden op elkaar leggen en de schoudernaad ook op dezelfde manier aan elkaar haken.
Voor de hals heb ik eerst rondom vaste gehaakt, dan een toer met stokjes.
Dan als afwerking een halve vaste in het achterste deel van de stokjes van de vorige toer.
 

Het onderste deel van de poncho haak je nergens aan vast, maar ik wilde toch hetzelfde effect. Daarom heb ik de steek nagemaakt, de eerste toer 4 losse die ik met een vaste vastmaakte in de ruimtes van de granny's. De tweede toer 3 losse die ik vasthaakte in de 2e steek van de voorliggende toer. Probeer uit wat het beste uitkomt.


Dan de afwerking van de onderkant. Ik haakte eerst een rij met de grannysteek, en de volgende toer stokjes. Hierin heb ik de franjes van 15 cm lang vastgemaakt. Dit doe je als volgt; haal de haaknaald tussen twee stokjes door.

 
Haal hier de twee draden door.
 
 
Trek de draden door de lus.
 

Het ziet er als volgt uit.
 
 


 
En dan is je poncho klaar.
 
 

En ondanks de veel kleuren erg leuk op een spijkerjackje.
Als de weergoden nu ook een mee willen werken, dan kan ik hem snel aan.
 
 


19 opmerkingen:

  1. Oh super leuk zeg! Om te onthouden :) Groetjes Janny
    Creatiefmetmij.blogspot.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De poncho is heel erg leuk geworden hoor!
    Wat een werk en vooral ook al die franjes.

    Kreatieve groeten van Anna.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat is een mooie fleurige poncho geworden
    Fijn weekend
    groetjes Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hai Chris,
    Dat zie er super uit! Op naar een mooie lente!
    Groetjes, Corine

    BeantwoordenVerwijderen
  5. jemig tis een plaatje ♥♥♥ dank je wel ook voor het patroon

    lieve groet jenneke

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Erg leuk dank je. Ik ben nog niet zolang met pinterest bezig, en ik snap er nog niet veel van. Maar ik ga proberen je op pinterest te volgen;)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooi hoor,laat de lente maar komen, thanks voor het delen.
    Groet Paulien

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Geweldig wat heb je dit mooi gedaan, een toppertje. Groetjes, Amarins

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hij is super leuk geworden hoor!

    Groetjes, Monique

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Super!! Such a nice color combination and it looks especially great on jeans :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Lekker hippie!!! Ik wil er ook nog wel eens een voor me zelf maken...

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Love it! Thanks so much for sharing on Craft Schooling Sunday! If you could please try to link to the actual post, not the URL for the blog that would be great, and looking forward to seeing more great projects from you!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Heel erg leuk en prachtig gedaan.
    Het doet me denken aan de jaren 60.
    Groetjes uit NE Florida

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Leuk! Hoop niet dat je het erg vindt, maar heb hem gelinkt op mijn blog voor Roemenië...(delappendekensclub.blogspot.nl).

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Eindelijk gevonden goed en duidelijk uitgelegd. Ziet er super mooi uit.
    Grtjes Ria Stevens.

    BeantwoordenVerwijderen