vrijdag 24 mei 2013

Stap voor stap een uiltje haken

Vorig jaar haakte ik al eens een keer uiltjes uit de losse pols. Ze staan nu bij in de kamer, en altijd als iemand ze ziet, zeg ik die zijn zo simpel die kan je makkelijk zelf haken. Als ik tijd heb zal ik de beschrijving nog wel eens om mijn blog zetten....Als ik tijd heb, nu heb ik er deze week weer een gehaakt als cadeautje en ik dacht ik sla 2 vliegen (of uilen) in een klap en maak gelijk een soort van patroon/fotobeschrijving.
 
  




 


Haak 16 losse.

   

Haak 1 vaste in de 2e steek van de haak en haak vaste,
in de laatste steek 2 vaste om te keren, en haak weer terug.
Haak in de bochten een extra vaste zodat het werk niet gaat omkrullen.

   
 Bij 6 toeren haak je nog 1 keer rond maar neem alleen het achterste lusje op.
Hierdoor krijg je een soort "bodem" de uil.
Daarna gewoon weer vaste haken tot je 16 toeren hebt.
 
   
 Wissel dan van kleur.
 
Haak 12 toeren met de nieuwe kleur. Bij de laatste toer haak je
aan de zijkanten 2 maal een extra vaste. Als je dan straks het uiltje
dicht maakt gaan de punten omhoog staan.
 

 
Hecht af maar laat een lange draad over,
 hier moet je later het uiltje
mee dicht haken.

 

Voor de voetjes. Leg het werk op zijn kop.
Hecht aan 2 steken vanaf de zijkant.
 


Haak 1 vaste, 1 half stokje, 1 stokje, 1 dubbelstokje, 1 stokje, 1 half stokje, 1 vaste.
Dan 1 halve vaste en herhaal alles voor het 2e voetje.
 


Werk de draadjes af.
Zodat je aan de vleugels kan beginnen.
Ik heb dit met een Afrikaanse bloem gedaan.
Je kan ook cirkels haken of een andere bloem.
 


Haak 5 lossen en maak een ring met een halve vaste in de eerste losse.
Haak 3 lossen (=1e stokje), 1 stokje in de ring, (1 losse, 2 stokjes in ring)
5 x 1 losse, eindig met een halve vaste boven in het 1e stokje.
Je hebt dan 6 x 2 stokjes met lossen er tussen. Hecht af.
 


Hecht een nieuwe kleur aan bij een losse van de vorige toer.
Haak 3 lossen, (1 stokje, 1 losse, 2 stokjes) in de losse,
in iedere volgende losse (2 stokjes, 1 losse, 2 stokjes).
Eindig met een halve vaste boven in het eerste stokje.
 


Ga met halve vasten naar de eerste losse tussen de stokjes.
Haak 7 stokjes in elke losse van de vorige toer.
Eindig met een halve vaste boven in het eerste stokje. Hecht af.
  


Hecht een nieuwe kleur aan en haak 1 vaste in elk stokje van de vorige toer
+ tussen het 7 en 1e stokje van de waaiertjes een stokje haken,
waarbij je insteekt onder de opening van de 3e toer, zodat je een bloemblaadje vormt.
Op de foto zie je goed waar je dan moet insteken. Hecht af.
 


De oogjes

haak 2 lossen in de eerste losse 6 vaste
haak in elke vaste 2 vaste (12)
haak 1 vaste, en in de volgende vaste 2 vaste (18)
Hecht af en stop de draadjes in,

Het snaveltje

haak 2 lossen
haak 2 vaste in de eerste losse
haak 2 vaste in de eerste vaste, dan 1 vaste (3)
haak 2 vaste in de eerste v, dan 1 vaste, en 2 vaste in laatste vaste (5)
haak 1 vaste, haak 2 vaste, 1 vaste, 2 vaste, 1 vaste in de vaste van vorige toer ( hecht af)

 


Naai alles vast voor dat je op gaat vullen.
Naai eerst de knoopjes op de ogen voor je ze vast maakt.




Tip voor het opvullen van het uiltje.
Vul de onderkant op met een boterhamzakje
met rijst. Het uiltje blijft dan beter staan.
 


Haak het uiltje dicht met de lange draad die je in het begin hebt overgehouden.
Over en weer met vaste.
 


En je uiltje is af.
 


Goed te doen zo'n uiltje niet?
 
Posted by Picasa

20 opmerkingen:

  1. Zit er heel lief uit en zijn leuk om te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. so cute!!!!!
    thank you for sharing this beautie!!!!
    xxxx Ale

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een lieverd en een goed idee van de rijst,ik had laatst een keer knikkers gebruikt die ik nog een volle zak heb van de kinderen van vroeger;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bedankt voor je uitleg. Hij ziet er heel leuk uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dank u voor deze les zo geweldig!
    Uw uil is prachtig!
    Bedankt voor het delen!
    Kussen van Catalonië!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hihi... zo leuk!!! Bedankt voor het patroontje!

    Groetjes van Poekie :)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. So sweet, and LOVE those african flower wings, that's such a great idea! thanks for sharing on craft schooling Sunday, great to see you!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heel leuk Chris.
    Duidelijke uitleg ook voor Dummies ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een mooi uiltje, dank je wel om dit te delen!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een schattig uiltje veel dank voor de tutorial.
    Harstikke leuk vind ik het.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Oh..wat leukkkkkkkkkkk..en die tip met zakje rijst..geweldig..lief dat je dit met ons wilt delen! knufffffffff

    BeantwoordenVerwijderen
  12. erg leuk dat je dit uilenpatroontje met ons deelt. Ik zag het uiltje uitgeprint met les en al bij een vriendin liggen en eigenlijk zoek ik nog een leuk patroon voor een leuk cadeautje voor een vriendin. Dus ik denk dat dit wel een leuk idee is. Bedankt!
    Groetjes Geeske
    creatievesien.blogspot.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  13. heel erg bedankt voor je duidelijke uitleg bij dit patroon!
    dankjewel dat je deze met ons deelt.
    vandaag heb ik mijn uiltje af en wil graag het resultaat met je delen.
    zie mijn blog: http://mez11.blogspot.nl/
    Tot ziens!!
    Liefs Joyce

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Super bedankt voor dit patroon ..... ze zijn super leuk mijn kinderen maken ruzie om wie welke krijgt.haha

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Heel erg bedankt voor de inspiratie! Heb veel aan jouw voorbeeld gehad!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Tot welke toer haak ik een extra vaste in de bocht? t/m toer 6 of t/m 7, die in de achterste lussen wordt gehaakt?
    Ik ben net weer begonnen met haken, dus soms heb ik even hulp nodig. ;-)
    Groetjes,
    Anna.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Anna,
      De extra vaste haak je tot en met toer 6.
      Succes verder!
      Groetjes,
      Chris

      Verwijderen
  17. Hooii,

    Bedoel je met 'toer' een heel rondje of slechts een kantje?? Mijn haakwerk is namelijk veel kleiner... :)

    Groetjes, Fenna

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hoe hoog wordt je uiltje Chris? Ik wil bedankjes maken voor mijn stageplaats

    BeantwoordenVerwijderen